MZ Gyár tőrténet
tomi 2006.01.18. 17:17
Mz tőrténetéről olvashatók érdekes ha Valakit érdekell van egy álltalam bővitett anyag a linkje a szöveg végén
A gyár töténete: |
|
Még hat éves sem volt az évszázadunk, amikor a dán Jörgen Skafte Rasmussen a Rasmussen & Ernst vállalatnak megvásárolta az egykori Zschoppau-Dischau-völgyi terítő gyárat. Hamar bebizonyosodott, hogy evvel lendületes fejlődésnek indult a motor és szállító eszköz gyártás az Erz-hegységben. A gyár 1916-ban egy saját fejlesztésű gőzautóval DKW (Dampf Kraft Wagen) vált közismertté. E három betűt (DKW) könnyen márkanévvé lehetett fejleszteni. Így aztán a gyár első segédmotorkerékpárját mint az "Apró Csodát" (Das Kleine Wunder) emlegették, a kétütemü játékmotort pedig a "kisfiúk álmának" (Das Knaben Wunsch) nevezték. A motorkerékpárgyártás beindítását jelző startpisztoly igazából 1922-ben dördült el, amikor Rasmussen elkezdte gyártani a "birodalmi utimodellt". Már 1922 júliusáig elkészült belőle 2000 darab, és ugyanakkor legyártják a 20000. gőzmotort is. A gyár egy jelentős vállalkozássá fejlődik amelyik Németországon kívül is leányvállalatokat vesz és alapít. 1926-ban állítják be az első mechanikus futószalagot. Amit ma már sokan nem tudnak, az az, hogy a világhíres embléma a négy körrel () Zschoppauban született. 1932-ben egyesült a DKW az Audi és a Horch cég és közösen megvásárolták a Wanderer-Werkét. Így jött létre az Audi-Union Rt. siegmari, berlini, zschoppaui és zwickaui telephelyekkel, ahol összesen 4500 embert foglalkoztattak. A második világháború után a zschoppaui gyár berendezéseit ugyan szétszerelték és a vállalatot az NDK-ban államosították, de hamarosan MZ néven újra motorbicikli gyártásába kezdtek. A német újraegyesülést követően a beinduló szabadverseny nehéz helyzetbe hozta a gyárat. A Motor- és Kétkerekügyárra (MuZ) keresztelt válalat 1996-ban 74 éves fennállás után fizetésképtelenné vált és beindult a csődeljárás az illetékes bíróságon. Szükséges befektetések és az új piaci igényeknek megfelelő termékek gyártásához egy túl lassan beinduló üzleti fellendülés kapcsolódott, s ez a MuZ-ot a tönk szélére sodorta. Segítség a távolkeletről érkezett. 1996 szeptember 2-án átvette a MuZ irányítását a maláj Hong Leong vegyeskonszern. E vegyeskonszern dél-kelet-ázsiai gyáraiban évente 300.000 kisteljesítményű motort gyártanak. A MuZ a jövőben motorgyártással, ázsiából érkező motorok európai minőség-ellenőrzésével, valamint kutatási- és fejlesztési tervekkel fog foglalkozni. A Hong Leong már 50 millió márkát fektetett a MuZ-ba. A cél az, hogy tíz év alatt a nagy hagyományokkal rendelkező gyár újra Európa egyik első motorgyárává váljon.
| |
|
Kronológia:
|
|
1907 |
A dán Jörgen Skafte Rasmussen németországi Zscoppau-ban megalapítja motorkerékpár gyárát. |
|
1922 |
Legördül az első DKW márkajelzésű motorbicikli a gyártószalagról. |
|
1929 |
A "Zschoppaui Motorgyár J.S. Rasmussen Rt." a világ legnagyobb motorgyárává válik. A termelés eléri az évi 60.000 DKW-t. |
|
1931 |
A Schürle találmány az "inverted scavenging", a levehteő alumínium hengerfejek pedig a jobb hűtést teszik lehetővé. |
|
1932 |
A szász motorgyárak DKW (Zschoppau), Wanderer (Chemnitz), Audi és Horch (Zwickau) megalapítják az Auto Union Rt. A négy gyárat szimbolizáló négy egymást érintő kör lesz az új válalat emblémája. A zschoppaui gyár világ első marad a kétütemü motorok és a motorkerékpárok gyártásában. |
|
1939 |
A második világháborúban hadieszközök és fegyverek gyártására "kényszerül" a gyár. |
|
1949 |
Az újonnan alakult NDK-ban tovább folytatódik a zschoppaui motorgyártás. |
|
1950 |
IFA-DKW néven megjelenik az első RT 125 típusjelu motorkerékpár. Hatékonysága, egyszerusége és hatalmas mérete miatt ez a típus hamar közkedvelté válik. Technikai részletek: 123 cc, 5HP, 78kg, max. seb. 75km/h. A DKW-125 a világ egyik legtöbbet másolt típusai közé tartozik. |
|
1956 |
Megjelenik az MZ márkajel (Motorradwerk Zschopau). A német újraegyesülésig 1990-ig évente 80.000db készül és több mint 100 országba exportálták. Összesen 3.200 alkalmazottat foglalkoztattak. |
|
1990 |
Leomlik a berlini fal, és a két Németország egyesül. |
|
1991 |
A kelet-német állami válalat a "Treuhandanstalt"-hoz kerül (német ÁPV Rt.), és KFT-vé alakul. |
|
1992 |
Összeomlik a volt kelet-német piac, és az eladott motorok száma zuhanásszerüen csökken. |
|
1992 |
Július 1-jén megalakul a MuZ (Motorrad und Zweiradwerk) 80 alkalmazottal, és motorgyártásba kezd. Három hónappal később bemutatják a cég új termékcsaládját a kölni IFMA kiállításon. És evvel végződik a klasszikus motorgyártás Zschoppauban. |
|
1996 |
Szeptember 2-án átvette a MuZ irányítását a maláj Hong Leong vegyeskonszern. A cél az, hogy tíz év alatt a nagy hagyományokkal rendelkező gyár újra Európa egyik első motorgyárává váljon. |
|
2000 |
"Az MZ visszatért" hangzik a jelmondat. Elkészült egy teljesen zschopaui fejlesztésű új motorkerékpár. Melynek a - régi emlékek miatt - RT 125 a neve. |
http://web04.citromail.hu/download_new.vip?part=1.7&filename=MZ+TS.doc&mime=application/msword&vip=7313b2e025e1a015e287a04c4b788 |
|